Fenyves Malom

 

Fenyves Malom

A Budai-Pozsgay-malom a Veszprém vármegye vízimalmairól 1830-ban készített jegyzőkönyvben még nem szerepel. A Kávé malom és a Jutasi metsző között nagy volt a távolság, a víz esése lehetővé tette egy új malom építését. A város által 1841–1845 között építtetett felülcsapó malom 1846. január elsején kezdte meg működését. 1848 körül alulcsapóvá alakították. 1878-ban a város tulajdonában lévő 3 kerekű, alulcsapó malmot bérbeadásra hirdették. A malom nem sok hasznot hozott a városnak, ezért 1884-ben eladták Pozsgay Miklós molnármesternek.
1890-ben Pozsgai Miklós és felesége, Veledics Veronika engedélyt kaptak vízhasználati munkálatok végzésére a Séden: zsilipes vízduzzasztó művet építettek, amelynek segítségével a Séd vizét a malomcsatornába juttatták, a malomcsatornában kéttáblás zsilipes „malomzuggót” létesítettek. A víz elégtelen mennyisége miatt egy Bécsben vásárolt fekvő gőzgépet állítottak üzembe, amelyhez egy 21 m magas öntöttvas kéményt kellett állítani. A gőzgép azonban nem vált be, gazdaságtalan volt.

1892-ben a malmot felújították, amiről a munkatérben, a bejárattal szemben, a födémgerendán „RA 1892 NOV.19″ felirat tájékoztat. Az 1894. évi műszaki leírás szerint a malom vízikerekét turbinára cserélték. A bécsújhelyi Fischer cég által tervezett és beépített Girard-turbina azonban nem vált be, ezért 1903-ban a Pohl E. és Fiai szombathelyi gépgyára Francis-turbinát szerelt be, amely kitartott 1951-ig, a malom bezárásáig. A két világháború között a malmot benzinmotorral hajtották meg. A malmot Pozsgay Miklóstól fogadott fia, Hosoff (majd Pozsgay) János örökölte, akitől 1937-ben Buday Sándor vásárolta meg. Buday Sándor a malmot üzemeltetésre átadta idősebb fiának, Buday Zoltánnak (1921–1999), majd a tulajdonjogot is ráruházta. A malmot 1951-ben államosították. A molnár három alkalmazottal dolgozott. A kopperos a bejövő gabonát a zsákokból a koptatógaratba öntötte. A hengerőr vigyázott az őrlésre, a pejeros pedig a lisztet szedte el a keverőgép alól. Egy mázsa gabonából 10%-ot kapott a molnár, 2-2%-ot pedig porlásra, hulladékra vontak le.1962-ben a malmot visszakapta Buday Zoltán, amelyet saját állatai ellátására 1978-ig üzemeltett.

A malmot és a hozzá tartozó területet 2019-ben a Tamás-Gépgyártó Kft. vásárolta meg , hogy az épségben megmaradt vízimalmot felújítsa és a nagyközönség számára megtekinthetővé tegye.